Służbowy wyjazd za granicę – jak się przygotować?

Artykuł sponsorowany
03.05.2024AKTUALNE

Służbowy wyjazd za granicę – jak się przygotować?

Pracownik, który wyjeżdża służbowo za granicę, świadczy w tym czasie pracę na rzecz zatrudniającego. Jak w czasie wyjazdu służbowego wygląda kwestia ubezpieczenia zdrowotnego? Do kogo należą formalności związane z kartą EKUZ?

Podróż służbowa - kto odpowiada za ubezpieczenie zdrowotne?

Pracownik może być objęty ubezpieczeniem zdrowotnym, które pokrywa koszty leczenia za granicą. Polityka firmy może zakładać taką ochronę dla swoich pracowników podróżujących służbowo, w tym zapewnienie ubezpieczenia medycznego lub dodatkowego ubezpieczenia podróżnego.

Niektóre firmy posiadają polisy ubezpieczeniowe podróżne, które obejmują swoich pracowników podczas podróży służbowych. Takie ubezpieczenia mogą obejmować różne rodzaje ochrony, w tym ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie od kosztów medycznych, ewakuację medyczną czy też ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.

W krajach Unii Europejskiej osoby podróżujące służbowo mają dostęp do opieki zdrowotnej na mocy umów międzynarodowych lub europejskich. W takim przypadku pracownik może skorzystać z opieki zdrowotnej na takich samych zasadach, jak mieszkańcy danego kraju. Do uzyskania prawa do świadczeń potrzebna jest karta EKUZ – w Polsce wydawana przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

W tym przypadku dopełnienie formalności należy do pracownika, bo pracodawca nie może wystąpić do NFZ w jego imieniu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami tylko osoba, która jest ubezpieczona w systemie ubezpieczenia zdrowotnego danego kraju, może złożyć wniosek o wydanie karty EKUZ. Dotyczy to zarówno osób ubezpieczonych na podstawie pracy zawodowej, jak i innych podstaw, takich jak ubezpieczenie rodzinne czy ubezpieczenie społeczne. Kartę EKUZ można wyrobić osobiście lub korespondencyjnie. Jeśli zdecydujesz się na wizytę w oddziale NFZ, po złożeniu wniosku kartę odbierzesz od razu. W przypadku wniosku składanego online na kartę czeka się ok. 14 dni.

Jak działa karta EKUZ?

Karta EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) jest dokumentem uprawniającym do korzystania z opieki zdrowotnej w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz w Szwajcarii na takich samych zasadach jak obywatele danego kraju.

Posiadacze karty EKUZ mogą korzystać z opieki zdrowotnej w krajach, które są objęte systemem kart EKUZ. Dotyczy to sytuacji, w której potrzebują pilnej opieki zdrowotnej w trakcie pobytu tymczasowego w tych krajach, na przykład w trakcie podróży służbowej lub wakacyjnej.

Warto jednak zaznaczyć, że Karta EKUZ obejmuje jedynie opiekę zdrowotną, która jest konieczna z medycznego punktu widzenia w trakcie pobytu w danym kraju. Należy przez to rozumieć leczenie w szpitalach, wizyty u lekarzy, leki na receptę oraz inne niezbędne usługi medyczne.

Czy EKUZ działa w Wielkiej Brytanii?

Karta EKUZ wciąż działa w Wielkiej Brytanii po Brexicie, ale tylko do czasu upływu terminu jej ważności lub utraty uprawnień. Od 1 stycznia 2021 r. prawo do opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii dla Polaków jest regulowane dwoma dokumentami:

  • Umową wyjścia – zapewnia ona tymczasową kontynuację świadczeń na dotychczasowych zasadach dla osób ubezpieczonych w Polsce.
  • Umową o współpracy (nazywaną też umową handlową) – określa ona stałe zasady dostępu do opieki zdrowotnej po wygaśnięciu kart EKUZ.

Co to oznacza w praktyce? Posiadacze aktualnej karty EKUZ mogą nadal korzystać z niej w Wielkiej Brytanii na dotychczasowych zasadach, czyli w razie nagłego zachorowania, wypadku, zaostrzenia choroby przewlekłej itp. Inaczej sprawa wygląda, gdy zlecono Ci wyjazd do Anglii a ubezpieczenie NFZ (EKUZ) wygasło lub nigdy wcześniej po nie występowałeś. Wówczas pracodawca powinien wykupić dla Ciebie komercyjne ubezpieczenie zdrowotne, abyś mógł korzystać z opieki medycznej w Wielkiej Brytanii.

Obowiązki pracownika podczas zagranicznej podróży służbowej

Przed wyjazdem zapoznaj się z polityką firmy dotyczącą ubezpieczenia podczas podróży służbowych. Sprawdź, czy posiadasz odpowiednie ubezpieczenie zdrowotne lub dodatkowe ubezpieczenie podróżne, które pokryje koszty opieki zdrowotnej za granicą. Jeśli firma nie zapewnia takiego ubezpieczenia, dobrze jest zadbać o to we własnym zakresie. Przeczytaj o karcie EKUZ a pracy za granicą w tym poradniku.

Przekaż firmie wszelkie istotne informacje dotyczące swojego stanu zdrowia oraz ewentualnych chorób przewlekłych lub alergii, które mogą mieć wpływ na podróż i konieczność leczenia za granicą. Podczas podróży służbowej przestrzegaj zasad bezpieczeństwa, aby uniknąć ryzyka wypadków lub chorób. Stosuj się do zaleceń dotyczących higieny, bezpieczeństwa w podróży, unikania miejsc czy sytuacji niebezpiecznych.

Jak postępować, gdy zdarzy się wypadek? W przypadku wystąpienia wypadku lub choroby za granicą skontaktuj się z firmą i poinformuj o zaistniałej sytuacji. Postępuj zgodnie z procedurami dotyczącymi zgłaszania wypadków oraz korzystania z pomocy medycznej za granicą.

Zachowaj wszelkie dokumenty medyczne oraz rachunki za leczenie i leki, które mogą być wymagane do złożenia roszczenia o zwrot kosztów leczenia przez firmę lub ubezpieczyciela.

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo